پنجشنبه 20 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ روستای ییلاقی دلیر کجاست؟ | راهنمای سفر (1402)

 ⚡ روستای ییلاقی دلیر کجاست؟  | راهنمای سفر (1402)

⚡ روستای ییلاقی دلیر کجاست؟ | راهنمای سفر (1402)


نویسنده: زهرا آذرنیوش
21 مرداد 1402



  • همه‌چیز درباره روستای دلیر :

روستای دلیر از ییلاقات خوش آب و هوای مازندران است که طبیعتی سرسبز و جذاب دارد. این روستای زیبا، در ارتفاع ۲۰۰۰ متری سطح دریا قرار دارد. کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده آن، برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان، از جذابیت کم‌نظیری برخوردار هستند. روستای گردشگری دلیر در منطقه چالوس، هر ساله طبیعت‌گردان بسیاری را از سراسر کشور، به‌ویژه پایتخت، جذب تماشای خود می‌کند.

دامنه ارتفاعات روستای دلیر

  • روستای دلیر کجاست؟

روستای دلیر در شهرستان چالوس قرار دارد. این شهرستان، ییلاقات بسیاری دارد که ارتفاع هریک از سطح دریا متفاوت است. این روستا، مرتفع‌ترین روستای چالوس محسوب می‌شود. روستا از سمت شمال به روستای ناتر و کلاردشت، از جانب شرق به روستای گردشگری الیت، از سمت جنوب به منطقه طالقان و از طرف غرب، به قله علم‌کوه و حصارچال منتهی می‌شود. 
روستای دلیر نزدیک مرزن‌آباد است و به دو بخش الیت و دلیر تقسیم می‌شود. رودخانه دلیر این دو روستا را از هم جدا کرده است. مردمان آن به زبان طبری و گویش کلارستاقی سخن می‌گویند.

روستای دلیر

  • مسیر دسترسی به روستای دلیر :

روستای دلیر در فاصله ۶۶ کیلومتری شهر چالوس و ۳۰ کیلومتری مرزن‌آباد قرار دارد. برای سفر به این روستای سرسبز و خوش آب و هوا، ابتدا از مرزن‌آباد حرکت کنید، پس از گذر از روستای طویر، به دلیر می‌رسید. 
فاصله روستای دلیر تا چالوس دو ساعت است. اگر قصد دارید از تهران به این روستا سفر کنید، باید از جاده اصلی تهران حرکت کنید. فاصله تهران تا روستای دلیر، حدود سه ساعت است. از تهران به سمت جاده چالوس حرکت کنید و حدود ۱۱۲ کیلومتر برانید. بعد از عبور از پل واسپول و گذراندن شیبی تند به یک تقاطع می‌رسید. 

مسیر دسترسی از تهران به روستای دلیر

در سمت چپ جاده، راهی فرعی قرار دارد که به روستای چارباغ و انگوران می‌رسد. در سمت راست نیز روستای کوچک دزماکوتی قرار دارد که چشم‌انداز آن بسیار زیبا و رویایی است. بعد از عبور از این روستا، منطقه‌ای جنگلی در مقابل چشمان شما ظاهر می‌شود که چشم‌اندازی جذاب و توصیف‌ناشدنی دارد.
منطقه جنگلی که پیش از روستای الیت است، طبیعت سرسبز و هوای بسیار مطلوبی دارد. طبیعت‌دوستانی که به این منطقه سفر می‌کنند، از گشت و گذار در این طبیعت جنگلی زیبا لذت می‌برند. این مسیر جنگلی تا روستای الیت ادامه دارد. روستای الیت بخشی از روستای دلیر محسوب می‌شود و پیش از دلیر واقع شده است. بعد از عبور از روستای الیت به روستای دلیر می‌رسید.

ارتفاعات روستای دلیر

  • طبیعت روستای دلیر :

روستای دلیر، طبیعتی سرسبز با مراتع پرپشت و وسیعی دارد که برای تغذیه دام‌ها از آن استفاده می‌شود. مردم روستای دلیر به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و بسیاری از آنها زنبورداری می‌کنند. گل‌های بسیاری در طبیعت این کوهستان رشد کرده و آن را برای زنبورداری مساعد می‌کنند.
روستای دلیر از طبیعتی سرسبز و وسیع برخوردار است و بافت روستایی سنتی خود را تا به امروز حفظ کرده است. کوه‌های روستا طبیعتی سرسبز با پوشش گیاهی انبوهی دارند و زیستگاه حیواناتی چون بز کوهی، پلنگ، گرگ و خرس هستند. 
پوشش‌های گیاهی بابونه، تره کوهی و گل‌های وحشی در اطراف روستا قرار دارند و در آنجا رشد می‌کنند. همچنین پرندگانی مانند سار، مرغ کوهی و کبک دری نیز در روستا مشاهده می‌شوند. 

گونه های حیوانی در روستای دلیر

  • ارتفاعات روستای دلیر :

روستای دلیر در مکانی مرتفع قرار دارد و کوه‌های بسیاری که اطراف آن را فراگرفته‌اند، در بین گردشگران مشهور هستند. کوه‌های لشکرک، ککی‌کت، کاتیلو و نرگس برخی از این ارتفاعات را شامل می‌شوند. 
دره عمیق «پل او» نیز در این روستا قرار دارد. قله زرین‌کوه با ۴۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، مهم‌ترین کوه این روستا محسوب می‌شود. 

روستای دلیر

ارتفاعات روستای دلیر

  • آب و هوای روستای دلیر :

روستای دلیر آب و هوایی سرد و ییلاقی دارد و زمستان‌های آن بسیار طاقت‌فرسا هستند. طبیعت روستا در فصل بهار و تابستان، بسیار سرسبز و خرم است و جذابیت بسیاری دارد. بیشتر خانوارهای روستا در فصل تابستان به آن رفت و آمد می‌کنند.

زمستان روستای دلیر

  • بهترین زمان سفر به روستای دلیر :

روستای دلیر طبیعتی ییلاقی دارد و بهترین زمان سفر به آن، فصل بهار است. هوای مطلوب فصل بهار از اواسط بهار تا پایان تابستان، زمان سفر به روستا را مناسب می‌کند. دلیر در پاییز نیز زیباست و طبیعت رنگارنگ آن و زیبایی مسیر جاده چالوس در این فصل، جذابیت کم‌نظیری دارد. 
روستای دلیر در فصل‌های سردی چون زمستان نیز جذابیت بی‌وصفی دارد. تماشای قله‌های برف‌گیر روستا زیر نور خورشید، از دور چشم اندازی فوق‌العاده و جذاب به آن می‌دهند؛ اما قابلیت عبور و مرور و کوهنوردی را در این فصل ندارند.

زمستان روستای دلیر

  • دیدنی‌های روستای دلیر :

دلیر روستایی خوش آب و هوا است که طبیعتی زیبا و مه صبحگاهی دلنشینی دارد. طبیعت بسیار شگفت‌انگیزی دارد و خانه‌های قدیمی آن کنار یکدیگر ساخته شده‌اند. برخی خانه‌ها دیوار مشترک دارند. این دیوارها نشانه صمیمیت و دوستی مردمان روستایی است که از گذشته تا به امروز در کنار هم زندگی کرده‌اند.

طبیعت روستای دلیر :

چشم‌انداز جلگه‌ای دلیر و شیب تند آن که به روستای الیت منهی می‌شود به علاوه جنگل زیبا، صحنه‌ای کم‌نظیر را به وجود می‌آورد که چشم هر بیننده‌ای را غرق حیرت می‌کند. رودخانه، مراتع سرسبز، فراورده‌های کشاورزی و دامداری که توجه گردشگران خارجی و داخلی را به خود جلب می‌کنند.
پوشش گیاهی روستای دلیر در سمت جنوب ، جنگلی است و هرچه به سمت بالا برویم تبدیل به مرتع می‌شود. الیت و دلیر هر دو روستاهایی مخصوص طبیعت‌گردی هستند. مناظر طبیعی منطقه بسیار تماشایی هستند و با مشاهده آنها غرق آرامش می‌شوید. 

رودخانه دلیر

چشمه‌های آب گرم :

روستای دلیر علاوه بر طبیعت زیبا، روستایی با هدف گردشگری سلامت نیز به شمار می‌رود. وجود چشمه‌های آب گرم در آن سبب شده است گردشگران با هدف درمان به این روستا سفر کنند.  چشمه آب گرم دلیر در انتهای شمال غرب روستا است.

برای رسیدن به آب گرم روستا باید حدود دو کیلومتر پیاده‌روی کنید. این آب گرم خاصیت درمانی و شفابخش دارد و برای بیماری‌های پوستی چون درد مفاصل و روماتیسم از آن استفاده می‌کنند.

چشمه آب گرم روستای دلیر

چشمه‌های دیگر دلیر :

روستای دلیر طبیعتی بکر دارد و چشمه‌ها و قنات‌های بسیاری از گذشته در آن موجود هستند. لان چشمه و چتی چشمه از دیگر چشمه‌های روستای دلیر هستند. روستای دلیر روستایی بکر است و مردمان آن اعتقادات خود را از گذشته حفظ کرده‌اند. روستاییان آب چشمه را مقدس می‌دانند و پاکی آن را حفظ می‌کنند. آنها اجازه نمی‌دهند جسم ناپاکی وارد آب شود. 

آبگرم دلیر

چشمه آب گرم روستای دلیر

قله زرین‌کوه :

قله زرین‌کوه از دیگر مناطق دیدنی روستای دلیر است. این قله ۴۲۰۰ متری از سطح دریا ارتفاع دارد. زرین کوه در فصل بهار بسیار زیبا و در فصل زمستان پر از برف است. صعود به این قله منحصر به فرد در فصل تابستان با دوساعت پیاده‌روی و کوه‌نوردی امکان‌پذیر می‌شود.
صعود به قله ۴۲۰۰ متری زرین‌کوه در فصل زمستان خطرناک؛ اما صعودهای تابستانه به آن، از مسیرهای دوروزه امکان‌پذیر است. برای دسترسی به این قله، باید ابتدا به قله‌های کوچکتر نرگس‌کش بروید و سپس با عبور از سنگ‌ها و صخره‌ها از کاتیو و سه‌کنج بگذرید. عبور از این مسیر، نیازمند امکانات و تجهیزات کوهنوردی و تجربه کافی در این زمینه‌ است.

قله زرین کوه

رودخانه دلیر یا اسپی‌رود :

رودخانه دلیر یا اسپی‌رود از جذابیت‌های طبیعی روستا محسوب می‌شود و جذابیت کم‌نظیری دارد. این رودخانه زیبا و جذاب از میان روستا عبور می‌کند و آن را به دو بخش دلیر و الیت تقسیم می‌کند. اطراف رودخانه بهترین جا برای پیاده‌روی است و چشم‌انداز طبیعت آن آرامش‌بخش است.
دره پل او و جنگل جینگانگ از دیگر مکان‌های دیدنی روستا هستند که می‌توانید از طبیعت آنها لذت ببرید. 

روستای دلیر

رودخانه دلیر

امام‌زاده فاضل :

امام‌زاده فاضل از دیدنی‌های تاریخی و مقدس در اطراف روستای دلیر است. بنای امام‌زاده در یک سربالایی قرار دارد و جاده آن خاکی است. برای دسترسی به آن باید از یک سه‌راهی تغییر مسیر بدهید و برای ادامه مسیر، دوباره به سه‌راهی بازگردید و به بالای کوه بروید.
امام‌زاده بالای کوه واقع شده است و اطراف آن طبیعت دلچسب و زیبایی دارد. مسیر پیاده‌روی و کوه‌پیمایی امام‌زاده نیز از طبیعت جذابی برخوردار است و حرکت در مسیر آن، جذابیت بسیاری دارد.

امامزاده فاضل

  • تفریحات روستای دلیر :

گردشگرانی که به روستای دلیر سفر می‌کنند، قصدشان طبیعت‌گردی و یا گردشگری سلامت است. تفریحات این روستا نیز اکثرا طبیعت را دربرمی‌گیرند. 

دره‌نوردی :

دره‌نوردی در دره زیبا و عمیق دلیر با آبشارهای تماشایی، صدای آب، موسیقی پرندگان و نجوای باد در دل کوهستان بسیار هیجان‌انگیز است. گشت و گذار در این منطقه یکی از تفریحات مورد علاقه گردشگران است. 

دره نوردی

کوه نوردی :

روستای دلیر روستایی مرتفع است و کوه‌های بسیاری اطراف آن را فراگرفته‌اند. این طبیعت مرتفع، بهترین مکان برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است و جذابیت کم نظیری برای آنها دارد. 

کوه نوردی

عکاسی :

روستای دلیر بهترین جا برای طبیعت‌گردی است. طبیعت سرسبز این منطقه با رودخانه، چشمه‌ها و ارتفاعات فوق‌العاده آن، چشم‌انداز جذابی برای عکاسی دارند. بهترین تفریحی که می‌توانید در این روستا تجربه کنید، عکاسی از وجب به وجب طبیعت زیبا و بکر آن است. 

عکاسی

سوغات روستای دلیر :

دلیر روستایی سنتی است که در آن کشاورزی و دامداری شغل اصلی مردم آن است. سوغات این روستا را بیشتر لبنیات دست‌ساز مردم تشکیل می‌دهد. صنایع دستی ساخت دست مردم دلیر نیز در این روستا وجود دارد که می‌توانید از مردم پرس و جو کنید و اگر دوست داشتید بخرید و لذت ببرید. 

لبنیات محلی 

  • اقامت در روستای دلیر :

اگر قصد سفر به روستای دلیر را دارید، نگران اقامت خود نباشید. در این روستا اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای استفاده گردشگران وجود دارند. با وجود این که روستا بافتی کاملا سنتی دارد، ویلاهای شیک و مدرن بسیاری نیز برای اقامت گردشگران در آن ساخته‌اند. 
اگر سلیقه‌ای سنتی دارید، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی منطقه برای اقامت شما مهیا هستند؛ اما اگر به جاهای شیک علاقه دارید، ویلا مناسب شما است. اگر به جاهای دیگر علاقه دارید، به چالوس بروید و از هتل یا اقامتگاه‌های موجود در آن، بهره‌مند شوید.
پیش از سفر به چالوس بهتر است این نکته را بدانید که تعداد خانوارهایی که در روستای دلیر زندگی می‌کنند، بسیار کم هستند. بنابراین خانه ها و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی آن زیاد نیستند. برای این که با مشکل اقامت روبرو نشوید، بهتر است پیش از سفر، اقامتگاه مورد علاقه‌تان را رزرو کنید. 

اقامتگاه بوم گردی در روستای دلیر


برنامه‌تان را جوری تنظیم کنید که به محض ورود به روستا، ابتدا مکان اقامت را جستجو کنید و بعد از آن به سراغ گشت و گذار و تفریح در روستا بروید. اگر اقامتگاه‌های بوم‌گردی دلیر پر بودند، به روستای الیت بروید. روستای الیت پیش از روستای دلیر قرار دارد. در آنجا نیز مکان‌هایی برای اقامت وجود دارد.
اگر به دنبال کمپینک هستید، بهتر است بدانید که ارتفاع روستای دلیر بالا است. پس اگر اهل طبیعت‌گردی نیستید، فکر خوابیدن در طبیعت را از سرتان بیرون کنید، زیرا شب‌های این منطقه بسیار سرد هستند و ممکن است سرما بخورید. 
روستای زیبای دلیر یک مقصد طبیعت‌گردی است. با سفر به روستای دلیر، لحظاتی خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید.
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ